Ost.

Denna ost ( Ost är en mejeriprodukt som tillverkas av mjölk (eller någon annan mjölkprodukt) genom att protein- och fett-innehållet fås att stelna (koagulera) och resterande, i huvudsak vatten och vattenlösliga ämnen, avskiljs. Osten utgörs av merparten av mjölkens fett, protein (kasein) och kalcium, och den avskiljda så kallade vasslen av vatten, vattenlösliga proteiner, mjölksocker (laktos) samt en del mineraler och vitaminer. /Wikipedia) som fått männikor att undra, under alla tider. Varför luktar viss ost så illa? Varför smakar den så gott? Och hur kan en gul, illaluktande sak kosta så mycket pengar? Detta är frågor som jag nog aldrig kommer få svar på. Så jag ställer mig en annan istället; skär man ost, eller hyvlar man den? Man använder ju en ostHYVEL, men det låter onekligen knaseliknas att säga att man ska "hyvla ost". Nej, är det någon som sitter inne med ett svar samt förklaring varför det är på detta sätt ber jag Dig ödmjukt att dela med sig.


En ost.


Naturkunskapen igår följt av religionen kan ha varit de absolut TRÅKIGASTE lektionerna någonsin. Bortsett från Lenas oändliga tjat om vindar, förstås.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0