To Knussel.

Glada nyheter alla, strejken tycks vara över! För denna gången. . .



Det har visserligen inte hänt så mycket som är värt att nämna, men det blir en lista ändå.

TOPP 3 SAKER SOM HÄNT UNDER STREJKEN

NR. 3: Äntligen fått mina tröjor!        "eskimos are cool people"

NR. 2:
Blivit av med en större del av mitt hår. Det var en ren massaker i friseringsstolen.. Jag har nog aldrig i mitt liv sett någon gå lös med en sax på ett liknande sätt. Saknar mitt hår faktiskt..        "mössmannen"

NR. 1:
Varit medverkande i ett väldigt djupt och ingående samtal om mullvadar som väckte många frågetecken.         "utredningsdags"



MULLVADAR

Här är frågeställningen som fick hela ekipaget i rullning; G: "Hur gör mullvadarna när det är tjäle i marken??" (Värt att notera är att denna frågan kom, helt taget ur luften, i en bil relativt tidigt på dagen efter cirka 5 minuters tystnad)

Detta ledde, flera dagar senare, till en vild diskussion om detta märkliga djur, som tycks leva i en värld full av mystik och mörker.


? Hur gör mullvadar när det är tjäle i marken?
? Hur djupt nere i marken befinner sig mullvadar?
? Hur parar sig mullvadar? Alla är ju så fula. (Dan Frendins hypotes: Endast snygga djur får para sig)
? Dessutom är de blinda. G: "ÄR DE BLINDA!?"
? Hur stor blir en mullvad? (En deltagare slängde ur sig något om 60 cm, dock handlade det inte direkt om mullvadar i det han pratade om, men vi tog till oss det som ett förslag.) G: "BLIR DE 60 CM STORA!?"


Jag har nu i efterhand agerat naturlivsforskare, och funnit svar på våra frågor. Med en viss hjälp av Wiki, såklart. ♥

Mullvaden är ett litet djur, 13-17 cm långt, 80-110 g tungt, med cylindrisk kropp som är täckt av en vacker mörk päls och med spetsig nos. Mullvaden har små ögon. Alltså kan den se, men den kan inte urskilja rörelser, vilket gör den mycket sårbar ovan jord. Den är ett ensamlevande djur som lever helt och hållet nere i de underjordiska gångarna (15-25 cm) som den gräver ut. Fortplantningen äger normalt rum en gång per år och resulterar i en kull på 4-6 ungar. (G hade tagit reda på att mullvaden går i ide under vintern, och slipper på så sätt att gräva i tjäle, MEN det tycks som att Wiki vill mena annat) Under vintern ligger djuret inte i dvala, varför det hos oss då måste uppsöka sin föda på större djup.

Andra intressanta fakta ni kanske inte visste om mullvaden:

Mullvadarna är osällskapliga och kämpar ofta med varandra.
Den hör bra.
Mullvaden simmar också ganska bra.
/Wikipedia

Sammanfattningsvis kan jag nog inte mer än att instämma med tidigare påstående, den lever synnerligen ett mystiskt liv.



Mullvaden är även det djur som lyckades knipa en hedersvärd andraplats i min "Topp 3 fula djur"-lista



En viss ilska tycks har uppstått kring balen och min brist på deltagande. Det är faktiskt så att jag planerade in detta långt innan datumet för balen var bestämt. Ändra datum så kommer jag! Har inte lagt ut de pengarna för att sedan missa en massa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0