Längre bort på gatan vid ett hus bland täta snår

Jag fick höra i veckan att våren har officiellt kommit till Sverige. Detta tyckte jag lät, om än underbart, en aning konstigt. Med stor tanke på att vi faktiskt inte ens entrat månaden mars än. Slug som jag är betslöt jag min nu för att  gå till botten med den här historien. Det visade sig att väderstackarna på SMHI inte har ett så enkelt och avslappnat jobb som först kan tyckas, det är tydligen inte bara att sitta och kåsera om allt och inget tillhörande vädret.

När är det vår?

Att definiera meteorologisk vår är ingen lätt uppgift. Det finns ingen vedertagen internationell standard.

Såhär står det på smhi.se angående våren.
Vidare står det skrivet;

"Svaret är att det inte finns någon lätt definition på vad som är varaktigt. En sedan länge använd definition är att en medeltemperaturförändring till över noll måste hålla i sig minst 5 dygn. Det är knappast vattentätt eftersom övergången till vår kan vara en långdragen process med många bakslag. För att förbättra har definitionen sista tiden skärpts något. För närvarande gäller minst 7 dygn för att en förändring ska gälla som varaktig."

Jag har tagit mig tid till att fetmarkera det som jag anser viktigt i texten, för läsarens välbehag. Dessutom har jag markerat ett hemligt ord, lite som en tävling kanske, om man tycker om sådant.

Detta ger egentligen inget konkret svar, eftersom att jag varken har lust eller ork att kolla upp hurvida medeltemperaturen den senaste veckan varit över noll grader eller inte. Så kan det gå, som man brukar säga när man kastat baskern i sjön.


Personen på bilden bär en basker



Och här kommer ett par ordspråk om NHL08.

Ett par NHL-matcher om dagen är bra för magen.
Bättre en 360-kontroll i handen än tio i skogen.
Ropa inte "Hej!" innan du vunnit matchen.
Kasta inte sten i en NHL-match.

Kommentarer
Postat av: bror

vinranka

2008-03-01 @ 13:18:16
URL: http://potentialen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0